søndag den 12. februar 2012

5 tips til arbejdet med læseforståelse på mellemtrinnet

Fiktionsskrivning i Folkeskolen har været så heldig at få Lena Bülow-Olsen til at skrive 5 tips til, hvordan du som lærer kan arbejde med læseforståelse på mellemtrinnet. For selvom dette er en blog om skrivning, så hænger læsning og skrivning som bekendt sammen!


Lena Bülow-Olsen, pædagogisk konsulent ved CFU Sjælland og forfatter til undervisningsmaterialer om læseforståelse, giver her fem tips til arbejdet med læseforståelse:

1. Motivation er et af de vigtige nøgleord, når det drejer sig om læseforståelse. Det skal være givende, sjovt og interessant at arbejde med læseforståelse. Det kræver at både indhold og arbejdsformer er gennemtænkte. Og det kræver engagerende og mange up-to-date-tekster.

2. Det er vigtigt både at kunne læse på linjen og at kunne læse infererende. Sæt fokus på arbejdet med tekstens tomme pladser, fx ved at stille spørgsmål til de tomme pladser, og giv rum og mulighed for refleksion over teksten. Det skal selvfølgelig foregå i en dialogisk undervisning.

3. Ordforråd er en anden vigtig komponent i læseforståelsen. Sæt altid fokus på nye, svære og specielle ord og begreber – og lad det være en sport at lære nye ord. Sammenhængen i en tekst går tabt, hvis man ikke forstår ordene.

4. Forforståelse og forkundskaber er andre vigtige elementer. Illustrationer og overskrifter kan være en god hjælp, en fin indgang til at kunne forstå en tekst. Lær eleverne at "læse" overskrifter og illustrationer. Og stop og tænk og forudsig undervejs i læsningen.

5. Vælg gode og engagerende bøger. Klassikerne som fx "Krageungen" på mellemtrinnet og nye og måske lidt barske som fx "Et mærkeligt skib" eller ”Pigen der skulle vælge”. Og lad så tale – læse – skrive – udgøre en helhed i hele skoleforløbet. Det giver gode og engagerede læsere og reflekterende børn og unge.

Om Lene Bülow-Olsen
Lena Bülow-Olsen er pædagogisk konsulent ved CFU Sjælland, hvor hun arbejder med rådgivning og vejledning i forbindelse med dansk- og læseundervisningen i folkeskolen. Lena er uddannet lærer, har været med til at etablere de to-årige læsevejlederforløb, og hun er medforfatter til materialerne Tid til dansk og d'dansk på forlaget Alinea.

Læs mere om Lenas undervisningsmaterialer her:
Tid til dansk
d'dansk
Bemærk: Linket viser kun hen til én bog i serien - både d'dansk og Tid til Dansk består af flere bøger og materialer!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar